Displin Pada Seks Dalam Rumahtangga

manner

1. Luangkan masa untuk pastikan diri tampak ghairah

Bagi pasangan yang telah lama berumah tangga, mereka cenderung membiarkan diri kelihatan selekeh tanpa memikirkan pandangan pasangan terhadap diri mereka. Perhatikan ketika pasangan anda naik ke tempat tidur dengan wajah yang dipenuhi dengan jambang yang baru tumbuh atau tidak mandi mahupun menggosok gigi. Tidakkah anda terfikir pasangan anda akan memperhatikan perkara seperti ini? Anda mungkin merasa ghairah, namun jika anda mengambil mudah hal penampilan ketika bersama pasangan adakah anda rasa pasangan ghairah untuk bercinta?

2. Minta apa yang anda inginkan

Adalah tidak bijak atau tidak benar jika anda menyerahkan diri anda kepada pasangan anda seraya berkata, “Ini tubuhku fikirkan apa yang mampu kamu lakukan dengan tubuhku ini.” Alasannya jika anda tidak tahu bagaimana cara meminta apa yang anda inginkan, anda pasti tidak akan mendapatkannya. Alasan lain, jika anda tidak membantu pasangan untuk memuaskan diri anda sendiri, maka anda akan membuat pasangan gagal menjalankan tugasnya. Keadaan ini akan yang menyebabkan timbulnya sikap saling salah menyalah kemarahan dan tuduh menuduh. Jika anda memiliki keberanian dan rasa percaya diri untuk meminta, itu akan membantu pasangan anda untuk melakukan hal yang sama.

3. Pastikan pasangan anda setuju

Anda harus memastikan bahawa pasangan anda setuju untuk melakukan hubungan seksual ketika anda menginginkannya. Persetujuan ini amat dituntut dan penting dalam memastikan keharmonian aspek kehidupan seksual. Jika melakukannya tanpa persetujuan anda telah melanggar etika seks yang paling utama. Read the rest of this entry »

Advertisements

Inginkan Tip-tip Atasi Panas Baran?

Senyumlah…

PERCAYA atau tidak dengan senyuman ia mampu meredakan tekanan, sekali gus membantu seseorang yang bermasalah atau dalam keadaan tertekan. Malah, bercakap dan berbual dengan tenang mampu meredakan fikiran yang serabut.

Saintis berpendapat, wujud hubungan antara otot pada wajah yang digunakan untuk senyum dan satu kawasan dalam otak yang membebaskan satu bahan kimia saraf (neurotransmitter) merangsang menenangkan fikiran.

Di samping itu, kajian mendapati individu yang mempunyai daya komunikasi tinggi kurang mengalami tekanan berbanding individu yang kurang kebolehan berkomunikasi.

Dengan mempunyai daya berkomunikasi, anda bukan saja mengurangkan tekanan tetapi juga kekecewaan, kemarahan dan ketidakpuasan diri.

Anda juga harus suka mendengar dan berupaya mendengar serta memahami. Di sini, terdapat tips untuk menghilangkan tekanan dan sikap mudah marah.

Ikuti latihan dan kegiatan sukan

Kajian menunjukkan individu menumpukan kegiatan luar mempunyai tekanan darah yang sempurna dan kurang berisiko mendapat sakit jantung.

Meningkatkan kekerapan bersenam

Aktiviti bersenam bukan saja mengurangkan paras keresahan, tetapi uga mengurangkan muram dan rasa rendah diri. Bersenam adalah unsur paling perlu dalam mana-mana program antitekanan. Read the rest of this entry »

Bahaya Panas Baran

Adakah semua orang memiliki sifat panas baran?

Sifat pemarah adalah suatu emosi manusia normal. Namun ia bergantung kepada setiap individu yang menterjemahkan rasa marah masing-masing.

Adakah faktor jantina dan keturunan mempengaruhi?

Ada suatu pandangan yang menganggap faktor genetik iaitu baka keturunan turut mempengaruhi sifat mudah marah dan memberontak. Ada juga pandangan yang mengatakan panas baran dikaitkan dengan faktor perkembangan kanak-kanak dari kecil lagi seperti mudah resah dan marah. Mengenai faktor jantina, saya tidak pasti tetapi mungkin faktor budaya menjadikan lelaki lebih mudah meluahkan rasa marah.

Siapa lebih cepat marah? Lelaki atau perempuan?

Tiada data yang menunjukkan sama ada lelaki atau perempuan lebih cepat marah. Namun, daripada pandangan saya, lelaki lebih rendah daya toleransi menyebabkan mereka dilihat lebih mudah mengekspresikan sifat marah. Read the rest of this entry »

Kebaikan Berhenti Merokok



20 minit – Tekanan darah dan denyutan nadi turun ke kadar biasa. Suhu kaki dan tangan kembali biasa.
8 jam – Kadar karbon monoksida dan oksigen dalam darah menurun kepada biasa.
24 jam – Peluang mendapat sakit jantung menurun.
48 jam – Sel saraf kembali berkembang. Deria bau dan rasa bertambah baik.
2 minggu hingga 3 bulan – Pengaliran darah bertambah baik. Lebih mudah berjalan. Fungsi paru-paru meningkat 30 peratus.
1 bulan hingga 9 bulan – Batuk, sinus, keletihan dan sesak berkurangan. Cilia (rerambut halus) dalam paru-paru tumbuh semula untuk menangani masalah lendir, membersihkan paru-paru dan mengurangkan jangkitan.
1 tahun – Risiko penyakit arteri koronari menurun 50 peratus berbanding perokok.
5 tahun – Kadar kematian akibat kanser paru-paru menurun. Risiko mendapat angin ahmar sama seperti bukan perokok. Risiko mendapat kanser mulut, tekak, kerongkong, pundi kencing, buah pinggang dan pankreas menurun.


Sumber: ceriterahidup.blogspot.com

Pantang Larang Selepas Bersalin

Seorang ibu yang baru melahirkan anak haruslah menjaga kesihatan diri dengan sempurna dan teratur. Penjagaan kesihatan sangat penting agar ibu dalam pantang tetap sihat dan ceria selepas bersalin.

Tidak ramai tahu kehamilan memberi banyak tekanan kepada badan wanita. Malah, pada masa sama wanita juga boleh mengalami tekanan emosi, terutama jika kehamilan itu tidak dikehendaki.

Sedar atau tidak, kehamilan membawa banyak perubahan fizikal dan emosi kepada wanita. Selepas bersalin, ramai wanita lebih memberi tumpuan kepada bayi dan suami sehingga kadangkala ada yang lupa mengambil berat kesihatan diri sendiri.

Berpantang memberi peluang kepada wanita untuk berehat secukupnya kerana kehamilan boleh menyebabkan beberapa gangguan kepada fungsi asal badan. Ini sebabnya setiap pasangan disaran merancang keluarga yang bukan saja baik untuk bayi, bahkan demi kepentingan wanita sendiri.

Kebersihan Diri

  • Amalkan mandi sekurang-kurangnya sehari
  • Pakai pakaian bersih dan selesa yang ditukar setiap hari
  • Tukar tuala wanita dengan kerap
  • Pastikan luka pembedahan dan jahitan sentiasa bersih dan kering

Pemakanan

  • Makan pelbagi jenis makanan berasaskan piramid makanan
  • Minum air secukupnya (8 gelas sehari)
  • Banyakkan pengambilan serat terutamanya daripada sayur-sayuran dan buah-buahan.

Penyusuan Susu Ibu

  • Bersihkan payudara setiap hari
  • Gunakan coli yang bersih dan selesa
  • Susukan bayi dengan kerap mengikut permintaan
  • Kurangkan atau elakkan penggunaan jamu jika bayi jaundis/kuning. Read the rest of this entry »

« Older entries